donderdag 4 augustus 2011

Keuzes als je twintig wordt

Het leven bestaat uit keuzes, daar hoef je zelf niets aan te kiezen. Dat is gewoon zo.
Tot je 10e denk je na over met wie je wil spelen, welke barbie je voor je verjaardag wil, welk snoepje je uit de trommel pakt en naast wie je wil zitten op school.
Op dat moment zijn dat belangrijke keuzes; je wilt niet dat ene vieze snoepje pakken of de rest van het jaar naast t stomste meisje (of nog erger: jongen) van de klas zitten.

Tot je twintigste moet je kiezen tussen wie nu echt je vrienden zijn, waar je naar school wilt, ga je dichtbij of ga je met de fiets, welk vakkenpakket neem je, tot hoe laat mag je uit en vind jij dat acceptabel, bij welke 'groep' wil je horen en wat moet je daar voor doen, en wat wil je na de middelbare school..

Al deze keuzes heb ik al gemaakt. Ik heb ook al een opleiding gekozen & het diploma gehaald.. en dan ben je eventjes terug bij af. Wat nu?
* ga ik werken of verder studeren
* waar wil ik studeren
* WAT wil ik studeren
* wil ik op kamers of toch nog even niet
* welke boeken van de lijst ga ik kopen.. het zijn er zo veel!

afbeelding via weheartit.com

En in je achterhoofd hoor je dan ook nog veel moeilijkere keuzes die je hele plan nog door de war zouden kunnen schoppen: waar wil ik dat mijn kinderen opgroeien, wanneer wil ik samenwonen, wil ik nog verre reizen maken, wil ik nog een studie doen, vrijwilligerswerk..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten