woensdag 21 december 2011

Houden van taal

Ik ben gek op taal, ja, ik kom er maar gewoon eerlijk voor uit. Teksten lezen vindt ik fantastisch, taalgrapjes maken is mijn sterke punt en ik smijt de hele dag met spreekwoorden. Fantastisch!

Dat mijn spelling niet altijd correct is heb ik door, daar moet ik hard aan werken. En dat stoort me soms best wel. Zo heb ik de grammatica & stijl toets Nederlands niet gehaald omdat ik het onderdeel 'dt/t/d' niet gehaald heb. Alle andere delen wel.

Een favoriete bezigheid van mij is kritiek geven op het nieuws. Vooral de korte stukjes. Sommige samenvattingen zijn fantastisch en taalkundig niet juist. Gister zei de nieuwslezeres bijvoorbeeld: *aantal* slachtoffers misbruiken kerk. Hebben die slachtoffers met zijn de kerk misbruikt dan? Nope. Voor mij is dit soort 'fouten' zoeken ultiem entertainment.


En ik ben niet alleen gek op Nederlands, nee nee. In groep acht volgde ik alvast een cursus Frans (deze heb ik overigens niet gehaald ivm spelling, maar Frans spreken lukt nog steeds aardig!) en op mijn eindexamen had ik de hoogste cijfers van de afdeling voor Duits en Engels. De vier basis talen heb ik dus onder de knie.

Nog elke dag leer ik nieuwe Duitse woorden van mijn Duitse medestudenten. En dan vooral de 'straattaal' woorden haha. Hieronder woorden voor: 1. bang zijn, 2. cool en een 3. scheldwoord.
a. Kras
b. Spasti
c. Ich kack mir in die hose

En nu begint het dus te kriebelen. Zal ik een cursus doen om mijn Engels woordenschat uit te breiden, of gewoon een nieuwe taal leren. Italiaans lijkt me fantastisch om te kunnen spreken. Maar Zweeds of Russisch lijkt me ook interessant. Vooral omdat ik graag in de internationale mode branche wil werken en veel landen uit het oostblok onder de lage loon landen vallen en Scandinavië enorm hip is. Ai, ai, ai, keuzestress! Iemand tips? Welke taal is een echte aanrader?

a. - 2.   b. - 3. (mongool)   c. -1. (ik doe 't in mijn broek)

2 opmerkingen:

  1. Ik heb twee weken een Engelse taalcursus gedaan in Bournemouth en dat was echt zo gaaf, mijn leukste vakantie tot nu toe :D

    BeantwoordenVerwijderen