maandag 26 september 2011

What's my age again?

Nouja mijn eigen leeftijd is het punt niet zo zeer. Meer de verschillen in/tussen leeftijden. In mijn nieuwe klas is het letterlijke leeftijdsverschil niet bijzonder groot (16-23). In mijn oude klas daar in tegen (18-28) was het huge. Alleen in mijn nieuwe klas voelt het alsof er een generatiekloof ligt van hier tot tokio..

Oke oke een kleine notitie: mijn oude klas was gemend en mijn nieuwe klas 100% vrouw, mijn oude klas zat voor een groot deel meer richting de 25 kant en in mijn nieuwe klas is 23 echt de uitschieter.


Kort samengevat: in mijn huidige klas voel ik mij oud. Op een ongemakkelijke manier. Ik ben bezig met dingen waarvan zij hopen er nog lang niet mee te maken te hebben, en zij zijn bezig met dingen waarvan ik blij ben dat ik er een aantal jaar geleden vaarwel tegen heb kunnen zeggen. Je begrijpt het: we zitten niet op één lijn.

Of dat heel erg is, daar ben ik nog niet over uit. Of dat lastig is? Ja. Hoe het komt begreep ik lange tijd niet. Maar ik denk dat ik al een stukje verder ben met de ontdekking dat alle studenten die vers van de havo komen dus vier jaar later examen deden dan ik. Klinkt logisch, maar dat betekend dus ook dat ze wellicht anders les hebben gehad, andere rages meegemaakt hebben en andere dingen geleerd hebben (los van t feit dat ik een VMBO-er ben).

Als ik namen herken uit verhalen gaat het altijd over mensen die in mijn beleving 'zusje/broertje van ... ' zijn. Voor hen is dat 'Oh jij bedoelt de zus/broer van..'. Leraren die ik gehad heb zijn al lang en breed met pensioen.
Kortom:
Er gebeurt veel in vier jaar.

1 opmerking:

  1. Ja, vier jaar kan best een groot verschil zijn wat dat betreft! Maar dat ligt ook aan de leeftijd nu, over tien of twintig jaar maakt het niet meer zoveel verschil uit.

    BeantwoordenVerwijderen