zaterdag 5 november 2011

Blogger on a budget *1

Het leven als student valt niet mee, ik leef nu al een paar maanden puur en alleen op mijn studiefinanciering en ja.. luxe leven is anders.

En aan gezien ik niet de enige ben in krappe tijden ga ik wat tips geven!
Om de zoveel tijd komt er een Blogger on a budget artikel online waarin ik tips geef om geld te besparen in een bepaalde categorie.

Vandaag: hobby's.
Ik koop graag nieuwe boeken, accessoires voor mijn laptop, tijdschriften, stofjes en weet ik het wat om leuke dingen te doen. Maar ook op kunst & cultuur word gekort in mijn budget dus tips zijn nodig & welkom!
foto via schoolbieb.nl

1. De bibliotheek. Jaja, suf, saai en duur. Niet dus. Vaak is de bibliotheek goed uitgerust met een flinke hoeveelheid (vak)bladen en boeken EN banken. Ik zie een link: pak een boek/blad en lees het daar. Mocht je bieb wat kleiner zijn: je kan vrijwel alles aanvragen, kost je niets. Studenten krijgen vaak korting op een abbo en mocht zelfs dat bedrag er niet af kunnen: neem plaats IN de bieb. Of kopieer wat je nodig hebt als het bijv. om een haakpatroon gaat. Enne: de bieb heeft ook gewoon DVD's.

2. Als je veel van musea houd en bij slegte koopt: neem een cjp kaart! Tot je 27e kun je deze aanschaffen voor 15 euro en je krijgt er bij veel winkels en musea korting mee. Een museumkaart kost tot je 18e overigens maar 20 euro dus zoek je voordeel uit :)

3. De kringloop: heel veel boeken, stofjes, eigenlijk gewoon alles voor (vaak) heel weinig geld.

4. Als je van jezelf weet dat je een boek altijd maar één keer leest: organiseer een ruilavond met vrienden.
foto via flickr.com

5. De action. Hier verkopen ze alles voor creatieve hobby's, accessoires voor je laptop/pc, leuke dingen voor je huis en vaak zelfs boeken en dvd's.

6. De markt! Op de markt is je gulden een daalder waard ;) Stoffen voor een euro of 1/2 de meter en garen, knopen en ritsen zijn ook stukken goedkoper.

7. Internet: veel mensen zitten krap bij kas dus alles staat voor weinig op marktplaats of ebay. Let goed op of iets niet 'te mooi om waar te zijn' is.

Next time on blogger on a budget: fashion.

1 opmerking: